9 maja 2013

[RECENZJA?] Garry's Mod

Dawno, dawno temu, powstał sobie mod do Half-Life 2, pt. "Garry's Mod" (w skrócie gmod). GModa stworzył niejaki Garry Johnson (gdyby Sony Polska dobrało się do nazwy, to mielibyśmy "Modyfikację Garry'ego") i nadal go rozwija. GMod tak jak Minecraft zalicza się do gatunku czystych, stuprocentowych sandboksów...
O tej grze na "M" nic mówić nie będę i skupię się na tej na "G"... jeśli pozwolicie :)

Z KEBABEM PRZED OBIADEM
Gra korzysta z pary... Steama znaczy się (są acziki!) i żeby w ogóle się uruchomiła, trzeba mieć zainstalowaną jakąkolwiek grę na silniku Source (na przykład HL2). Jest tak, ponieważ zasoby z zainstalowanych gier będą importowane do GModa podczas jego ładowania.

Po lołdingu w oczy rzuci się (bądź nie) source'owate(*) menu główne. Opcje, osiągnięcia, ustawienia zasobów, wczytanie zapisanego stanu, tego omawiać nie trzeba, gdyż są jeszcze mało interesujące opcje takie jak... ups... dużo bardziej interesujące opcje, takie jak: gra dla pojedynczego gracza, utworzenie, lub dołączenie do serwera...
Przed startem gry (czy to w multi, czy singlu) trzeba wybrać mapkę, która nas interesuje (czyli gm_construct, trolololo). Standardowo mamy dwie mapy gmodowe (flatgrass i wyżej wymieniony construct) i te zaimportowane z wybranych gier (np. 2fort z TF2). Ofkors można też pobierać jeszcze inksze z oficjalnej strony internetowej.


I ty możesz się przerazić, gdy pierwszy raz zobaczysz Spawn Menu...

Z GIWERĄ PO PIZZĘ...
"Co tu trza robić?" - zapytał mnie ktoś, a ja mu na to: "co tylko, tylko chceeeesz !!". Po załadowaniu mapy, w naszych spoconych łapskach ląduje cały arsenał z HL2. Owszem, można sobie postrzelać, ale GMod oferuje znacznie więcej. Oprócz sprzętu z HL2 dodaje dwa swoje urządzenia: Phys Gun i Tool Gun. Ten pierwszy służy do poruszania obiektami, ten drugi do manipulowania itp. Nie ma obiektów? Problem da się rozwiązać, gdy przytrzyma się klawisz "Q", gdy to zrobimy, naszym przekrwionym oczom ukaże się spawn menu. "Przywołamy" z niego, co tylko chcemy, npc, ragdolle, czy wcześniej wspomniane obiekty (propy). Zatem przywołajmy jakiegoś ragdolla (jest to "kukiełkowata" postać z jakiejś zaimportowanej gry, np. Alyx Vance z HL2). Po "zespawnowaniu" będzie leżeć, dlatego Phys Gunem ragdolla można podnieść i postawić na nogi, (i następnie) ruszać jego bezwładnymi kończynami, a jeśli ktoś ma zapędy sadystyczne, może go zrzucać wielokrotnie z dużej wysokości (jest ogólnodostępny No Clip, bez wpisywania kodów) i patrzeć jak majestatycznie spada w dół... w sumie, fizyka w tej grze robi wrażenie...

W spawn menu oprócz spawnowania, można wybrać również jakieś "narzędzie", zostaje wtedy wyciągnięty Tool Gun z odpowiednią funkcją i dzięki takiemu Inflatorowi powiększymy, lub zmniejszymy jakąś część ciała ragdolla; faceposerem tak mu "ustawimy" twarz, że Jim Carrey będzie się mógł schować :). Twórcom komiksów i filmów machinimowych przyda się tool "camera", dzięki, któremu ustawi się kamerę prawie jak przy kręceniu prawdziwych filmów. W GModzie jest to o tyle łatwiejsze, że wystarczy "strzelić" w odpowiednim kierunku.
Właściwie to narzędzi jest wiele... bardzo wiele.


I ty możesz zrobić taki screen. Serio. Ten jest mojej roboty

MIĘSNE DODATKI
W GModzie można wiele, a nawet więcej. Na oficjalnej stronie oprócz map (btw. jest nawet mapa domku z serialu "Chojrak - Tchórzliwy Pies"), można znaleźć ragdolle (są m.in. postacie z Władcy Pierścieni) i propy robione przez fanów gry. Jeśli bronie z HL2 to za mało, to nowe też się znajdą. Znaleźć można także addony poszerzające możliwości w grze... ale tych dodatków jest tak dużo, że opisywanie ich wszystkich byłoby dla mnie udręką, a dla czytelnika... również. Co do obiektów... jeśli jednak komuś nie podchodzą, to zawsze można uruchomić Source SDK i (jeśli ma się umiejętności) zrobić swoje

Z opisaniem grafiki nie ma problemu. Wystarczy napisać: "Source" i nie brak mi niczego więcej. Zapewne jakiś gÓpi idealista powie, że ten silnik jest stary i przydałby się nowy, natomiast dla mnie grafika się nie liczy, ważne, że gra jest dobra. Audio... muzyki standardowo nie ma, a większość dźwięków otoczenia pochodzi z HL2... no, ale jak to mawia lekarz swojemu pacjentowi: "można z tym żyć", zwłaszcza, że (np.) dźwięki działka Airboata, sprytnie dano jako dźwięki Tool Guna.

Ponarzekać muszem (bo "ten typ tak ma") na sprawy czysto (?) techniczne. Nie wiem czemu, ale czasem gra nie załaduje mi menu głównego i widzę czarny ekran (pomaga jedynie combo CTRL+ALT+DEL i ponowne uruchomienie gry), czasem wywali do pulpitu, a raz zafundowała mi takiego crasha, że musiałem resetować kompa. Albo to coś z grą, albo po prostu, gryzie się z moim komputerem...


I ty możesz mieć tą mapkę

... AND SPAGHETTI FOR ALL
Kiedyś GMod ownił... po wyjściu MeinKampfa... yyy... znaczy MineCrafta (wybaczcie, kiepski żart), niestety sporo stracił... bikos ewrybady mast pley Majnkraft... szkoda, bo Garry's Mod jest świetnym sandboksem (nie ma to jak w multi zbudować rollercoastera z kolegami) a teraz? Teraz jest jedynie jako alternatywa do wspomnianej już gry na "M".
Na koniec opisu (pisząc, że to recenzja, sam bym się z siebie śmiał) pozostaje mi polecić państwu gmoda. Jest tani i przystępny. Może służyć jako FPS, lub sandboks. Użyty zgodnie z instrukcją zapewni wam mnóstwo nietypowych doznań i wielu godzin zabawy (**).

+ róbta co chceta :)
+ świetna zabawa fizyką
+ masa dodatków...

- ...które najpierw trzeba pobrać
- ma trochę bugów :/

Ocena:
5+/6



(*) Patrz menu główne gier: HL2, CS:S, Portal 1, Day of Defeat: Source... itd.
(**) Ostatni akapit, to marne nawiązanie do "Ubika".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz